24 februari 2011

Veckans mat....

Den här veckan har vi lagat mat utifrån en matsedel vi satte ihop i helgen, hela familjen fick vara med och bestämma vad de skulle vilja ha för mat, alla tyckte vi olika fast till slut enades vi om denna matsedel som gäller i mellan lördag vecka 7 - lördag vecka 8

Matsedel

Lördag: Kreolsk gryta
Söndag: Viltkyckling med pressadpotatis
Måndag: Makaronipudding
Tisdag: Tjockpannkaka/Fläskpannkaka
Onsdag: Kryddig kycklingfärs soppa med hembakat bröd
Torsdag: Kalv Kalops med potatis och rödbetor
Fredag: Italiensk Kassler med pasta penne
Lördag: Flygande Jakob med ris

Igår hade vi ju då soppa med bröd och det blev en hit här hemma barnen åt så det nästan spruta ur öronen på dem.... Bröd är man väl inte världsbäst på att göra så jag köpte en påse brödmix i affären jag valde Kungsörnens Grekiska lantbröd och en sak som är säkert, jag kommer göra det igen för brödet blev ju kanongott


Grekiskt lantbröd
Sedan använde jag mig utav dessa saker för att göra den goda soppan.... den är verkligen värd att testa.

Recept för 4 personer

200 g kycklingfärs
1 gullök
1 vitlöksklyfta
4 potatisar
1 röd paprika
2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 tsk curry
2 tsk kummin
½-1 tsk sambal
3 msk tomatpuré
1 bruk krossade tomater
1 L vatten
1 köttbuljongtärning
1 hönsbuljongtärning

Olivolja
salt
gräddfil till servering

1. Skala och finhacka löken och vitlöken. Skala och skär potatisen i 1cm tärningar, skär paprikan i ½ cm bitar. 2. Fräs löken och vitlöken i 2 msk olja i en kastrull i ca 3minuter. Ta upp och lägg åt sidan. 3. Fräs färsen tillsammans med alla kryddor och tomatpuré i 1 msk olja. Tillsätt lökfräset tomater, vatten och buljongtärningarna. Låt koka upp lägg i potatis och paprika. Låt koka under lock i ca 30minuter. Krydda med 1 tsk salt. Servera med gräddfil.

Smaklig måltid....

Precis när jag skrivit klart så gjorde jag nått så jag radera bilden på soppan, så jag får lägga ut en vid ett senare tillfälle.

//KRAM på er så länge ....

Inga kommentarer: